Hjem         Om oss Medlemmer Styret Damegruppa Møter Referater Legater Utleie
Kristiansunds Skipperforening
Stiftet 1875

E-post:  kskipp@neasonline.no                                             Tlf.kontor  71 67 04 31
 Fosnagt. 5,  6509  Kristiansund N.                                        Tlf.utleie    71 67 10 69

_____________________________________________________________________________________

Om oss.

I begynnelsen av det attende århundre var Kristiansund en av landets største sjøfartsbyer med i alt 500 fartøyer registrert, hvorav 200 seilskip i utenriksfart og ca 300 galeaser og jægter på kysten!
Kristiansund fikk sin første trampbåt i 1876 og har æren også av å være blant pionerene. Samme året kjøpte statsråd Astrup D/S "Fiskeren" og disse to var blant de første i Norge. I årene 1868-1900 var 25 dampskip derav flere fruktbåter i fart!
Av byens seilskipsflåte forliste 94 og av disse forsvant sporløst 35 med ca 300 manns besetning.
Allerede i 1835 hadde ildsjeler tatt initiativet til opprettelsen av en Hjelpekasse for uheldig sjømenn og deres etterlatte (Enkekassen) og i 1869 ble en assuranseforening for sjøfolks tøy opprettet! Dette var de to første sosiale institusjoner i Kristiansund N.
Om det var disse to institusjoner som fikk navigasjonslærer Johan M.Øyen til å sammenkalle til et møte den 8.september 1875 skal være usagt. Men til dette møtet i Søren Lossius sin gård på Innlandet fant 55 staute skipper veien og før de forlot denne høstkvelden var Kristiansund Skipperforening en realitet.

Siden er under opparbeidelse!

Hjem                                                                    Sist oppdatert 29.01.09